Jaki probiotyk wybrać?

Flora bakteryjna układu pokarmowego, a w szczególności jelit, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Często słyszy się, że warto stosować probiotyki, aby tę florę uzupełnić, jednak rzadko mówi się, które z nich będą najlepsze. Wszystko to zależy od szczepu i ilości bakterii, które zostały wykorzystane przy produkcji. Warto kupować tylko te, które są dobrze przebadane laboratoryjnie i mają potwierdzone korzystne działanie na człowieka. Które wybrać?

Probiotyki – jakie powinny być?

Trzeba wiedzieć, że nie wszystkie bakterie i grzyby mogą być probiotykami. Tylko niektóre, wyszczególnione i przebadane szczepy będą odpowiednie. 

Warunki, które muszą spełnić probiotyki:

  • muszą pochodzić od ludzi,
  • muszą być odporne na działanie kwasów żołądkowych,
  • nie mogą wykazywać właściwości patogennych,
  • muszą wpływać pozytywnie na człowieka.

Na dzisiejszym rynku najbardziej przebadanym probiotykiem jest lactobacillus rhamnosus GG, który znaleźć można na przykład w Dicoflor w kroplach

Po co człowiekowi probiotyki?

Wiedząc już, że tylko niektóre bakterie można nazwać probiotykami, warto powiedzieć, dlaczego są one tak ważne. Przede wszystkim zapobiegają one zakażeniom jelitowym, hamując wzrost patogenów. Wyrównują również pH kwasów żołądkowych. Warto wiedzieć, że probiotyki sprawdzają się również przy niwelowaniu objawów nietolerancji laktozy. 

Probiotyki pomogą również przy innych problemach – na przykład:

  • biegunce,
  • infekcjach dróg moczowych,
  • atopowym zapaleniu skóry,
  • zakażeniami bakterią H. pylori.