Wapń – niezbędny pierwiastek w każdym wieku

Czasami niemożliwe jest dostarczenie wraz z pożywieniem wystarczającej ilości wapnia, który jednak jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niedobory tego pierwiastka wiążą się nie tylko z problemami z kośćmi czy też z zębami, ale mogą przyczynić się do wystąpienia wielu mniej lub bardziej groźnych schorzeń. Na szczęście do dyspozycji mamy szereg przeróżnych suplementów diety, które zawierają w składzie wapń. Ile w takim razie potrzebujemy tego pierwiastka i jak przyjmować zawierające go preparaty?

Wapń – niezbędny pierwiastek w każdym wieku

Aż 90% naszych kości zbudowanych jest z wapnia, dlatego też, jeśli wystąpią niedobory tego pierwiastka w organizmie, pojawi się szereg niepożądanych zmian. Zwiększa się drastycznie ryzyko wystąpienia osteoporozy, czyli schorzenia przyczyniającego się do niszczącego kości. Bardzo ważne jest zatem zadbanie o to, aby każdego dnia dostarczać organizmowi odpowiednią dawkę wapnia. W przypadku niedoborów konieczna okazuje się suplementacja tym pierwiastkiem. Na rynku dostępne są przeróżne formy wapnia typu węglan wapnia, cytrynian wapnia, mleczan wapnia czy też stearynian wapnia. Za najszybciej przyswajalne i najskuteczniejsze w działaniu uważa się węglan wapnia i cytrynian wapnia.

Podczas wybierania suplementów diety zawierających wapń należy zwrócić uwagę na to, jaka jest to forma wapnia i ile go jest w jednej tabletce. Drugą kwestią jest zawartość witaminy D3 i K2, które są składnikami wspomagającymi wchłanianie wapnia. Okazuje się, że przeciętny Polak, dostarczając wapń tylko z pożywienia, jest w stanie pokryć zaledwie 40-60% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Bardzo łatwo zatem o powstanie niedoborów wapnia. Według najnowszych badań wykazano, że konieczne jest przyjmowanie w formie suplementu około 800 mg jonów wapnia dziennie w połączeniu z minimum 800 j.m witaminy D3 i ok. 100 μg witaminy K2.